Skim Rumah Pertamaku - Had pendapatan RM7,000


Kerajaan menimbang untuk menaikkan had kelayakan pendapatan isi rumah daripada RM3,000 sebulan sekarang kepada RM7,000 untuk membolehkan orang ramai membeli kediaman lebih selesa di bawah Skim Rumah Pertamaku.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim Siang Chai berkata, kajian menaikkan had pendapatan pemohon skim tersebut sebanyak dua kali ganda itu sedang dijalankan dengan institusi kewangan.

“Kita sedang kaji had kelayakan sekitar RM6,000 hingga RM7,000 sebulan,” katanya kepada pemberita selepas pelancaran aplikasi mudah alih ‘Kurnia One Touch’ di sini semalam.

Katanya, kajian semula itu adalah sejajar dengan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa membentangkan Bajet 2012 yang menaikkan had pinjaman di bawah skim itu daripada RM220,000 kepada RM400,000.


Siang Chai memberitahu, kementerian itu sedang menunggu maklum balas dari bank-bank berkaitan cadangan tersebut.

“Kami telah meminta pihak bank memberikan kami angka yang mereka rasa selesa jika seseorang itu perlu meminjam lebih banyak wang (di bawah skim itu), katanya.

Sementara itu, Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) mengalu-alukan inisiatif menaikkan had pendapatan isi rumah di bawah pindaan skim itu dengan syarat ia tidak memberi kesan meningkatkan kadar hutang.