10 Jenama Yang Menguasai Pasaran Dunia


jenama-kuasai-pasaran-dunia, Jenama Yang Menguasai Pasaran Dunia, Gambarajah di atas menunjukkan antara majoriti produk-produk kecil yang hakikatnya dimiliki oleh beberapa syarikat korporat gergasi.   Walaupun ianya lebih kepada US-centric, namun majoriti produk-produk tersebut boleh didapati di Malaysia dan negara-negara lain. Anda mungkin masih mempunyai pilihan untuk memilih mana-mana produk berdasarkan kegemaran anda, namun haruslah diingat wang yang anda belanjakan itu akhirnya akan pulang kepada 10 korporat gergasi tersebut, dan ini masih belum lagi menunjukkan realiti sebenar dunia konsumerisme hari ini (hell, Kraft pernah dimiliki Phillip Morris, pengeluar tembakau terbesar di Amerika).  Ini mungkin bukanlah satu perkara besar tetapi ianya boleh memberi ilusi jika anda ingin memboikot sesuatu produk, katakanlah dalam kes Nestle yang memberi dana kepada Israel. Anda berniat memboikot Nestle tapi dalam masa yang sama membeli makanan kucing Friskies ataupun pencuci muka Garnier, yang akhirnya wang tersebut akan pulang juga kepada Nestle.Illusion of choice? Maybe.   Dan sekurang-kurangnya enam korporat di atas mempunyai kaitan dengan Monsanto. Siapa Monsanto? Pergi gugel.Ada masa nanti saya cerita. Hehe.  Mungkin selepas ini kena beli ubat gigi Mukmin.
klik untuk tumbesaran

Gambarajah di atas menunjukkan antara majoriti produk-produk kecil yang hakikatnya dimiliki oleh beberapa syarikat korporat gergasi. 

Walaupun ianya lebih kepada US-centric, namun majoriti produk-produk tersebut boleh didapati di Malaysia dan negara-negara lain. Anda mungkin masih mempunyai pilihan untuk memilih mana-mana produk berdasarkan kegemaran anda, namun haruslah diingat wang yang anda belanjakan itu akhirnya akan pulang kepada 10 korporat gergasi tersebut, dan ini masih belum lagi menunjukkan realiti sebenar dunia konsumerisme hari ini (hell, Kraft pernah dimiliki Phillip Morris, pengeluar tembakau terbesar di Amerika).

Ini mungkin bukanlah satu perkara besar tetapi ianya boleh memberi ilusi jika anda ingin memboikot sesuatu produk, katakanlah dalam kes Nestle yang memberi dana kepada Israel. Anda berniat memboikot Nestle tapi dalam masa yang sama membeli makanan kucing Friskies ataupun pencuci muka Garnier, yang akhirnya wang tersebut akan pulang juga kepada Nestle.Illusion of choice? Maybe. 

Dan sekurang-kurangnya enam korporat di atas mempunyai kaitan dengan Monsanto. Siapa Monsanto? Pergi gugel.Ada masa nanti saya cerita. Hehe.

Mungkin selepas ini kena beli ubat gigi Mukmin.