Keperluan Iodin Ketika Hamil




bayi, baby, comel, fakta, menarik, bersalin, air, beranak, bawang putih, tersedak, susu, hamil, iodin, otak, saraf, hamil, mental,
Semua ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka tetapi pada masa sama tidak mengetahui jenis nutrisi yang perlu diambil agar mendapat kesihatan yang optimum.

Bagi ibu mengandung, makanan yang terbaik diperlukan bukan untuk dirinya sendiri bahkan untuk bayi yang dikandung. Justeru itu, ibu seharusnya makan mengikut keperluan bermula pada awal kehamilan bagi memastikan kandungan dan berat badan yang ideal.



Pemakanan yang sihat sangat penting bagi mengelakkan kandungan mengalami masalah. Makanan yang seimbang dapat membekalkan ibu dan bayi dengan nutrien-nutrien bagi memastikan pertambahan berat badan yang mencukupi sepanjang kehamilan.



Perkembangan Otak dan Saraf

Banyak kajian telah membuktikan bahawa kesan kekurangan nutrien asas di kalangan ibu mengandung boleh menjejaskan perkembangan otak bayi yang akan dilahirkan. Sebagai contoh, kekurangan iodin dalam badan akan mengganggu proses pembesaran dan perkembangan saraf dan pembentukan sel-sel otak.

Iodin adalah amat penting untuk normal otak dan sistem saraf bayi, terutamanya semasa hamil dan dalam tempoh 2 hingga 3 tahun pertama kehidupan bayi tersebut.

Ramai beranggapan bahawa iodin sebagai larutan kuning cerah yang hanya digunakan untuk menyembuh luka, tetapi hakikatnya berdasarkan banyak kajian, mineral ini jauh lebih penting dalam kesihatan lebih-lebih lagi kepada ibu mengandung dan perkembangan bayi yang dikandung.

bayi, baby, comel, fakta, menarik, bersalin, air, beranak, bawang putih, tersedak, susu, hamil, iodin, otak, saraf, hamil, mental,
Mengurangkan Masalah

Selain itu, pemakanan yang baik juga dapat mengurangkan masalah semasa kehamilan seperti muntah-muntah, pedih ulu hati dan sembelit.

Keperluan untuk nutrien meningkat ketika hamil terutamanya semasa trimester kedua dan ketiga (iaitu minggu ke-12 hingga melahirkan). Terutamanya pengambilan makanan yang mengandungi tenaga, protein, vitamin B1, vitamin B2, vitamin B3, folat, vitamin A, vitamin C, vitamin E, kalsium, iodin dan zink.

Peningkatan keperluan untuk zat besi juga terlalu tinggi sehingga tidak dapat dipenuhi melalui diet yang biasa sahaja. Selain itu, keperluan asid lemak (asid linoleik dan alfa-linoleik) perlu ditingkatkan untuk pembentukan janin sempurna.

Prestasi Mental

Kekurangan iodin semasa hamil dan semasa pertumbuhan kanak-kanak boleh menyebabkan kelewatan perkembangan yang mengakibatkan penurunan dalam prestasi mental. Hal ini penting bagi hormon-hormon tiroid yang menyokong pertumbuhan dan perkembangan normal kanak-kanak.

bayi, baby, comel, fakta, menarik, bersalin, air, beranak, bawang putih, tersedak, susu, hamil, iodin, otak, saraf, hamil, mental,

Banyak kajian telah menunjukkan bahawa kekurangan iodin akan menyebabkan bayi yang dilahirkan akan menjadi terencat akal, pembesaran terbantut, pekak, bisu serta mengakibatkan lemah anggota badan. Ia juga merupakan salah satu sebab utama gangguan kemahiran motor, kelemahan otot, kecelaruan koordinasi dan kemahiran manual.

Oleh kerana iodin diperlukan untuk perkembangan otak, adalah penting untuk memastikan bahawa fetus, bayi dan kanak-kanak mendapat keperluan iodin yang mencukupi. Bagaimanapun, oleh kerana iodin tidak disimpan dalam badan, ia perlu diambil setiap hari.

Keperluan iodin adalah lebih tinggi bagi wanita hamil dan menyusu bayi. Wanita hamil dan menyusukan bayi memerlukan lebih banyak iodin berbanding orang biasa.

Akibat Kekurangan Iodin

Sebahagian wanita tidak mendapat iodin dalam jumlah yang mencukupi dalam diet mereka semasa mengandung dan ketika menyusukan bayi. Kekurangan mineral ini boleh menyebabkanmuka sembap atau bengkak, goiter (bengkak kelenjar tiroid), hipotidosrisme dan menjejaskan fungsi mental.

Selain itu, akibat kekurangan iodin yang paling buruk adalah ia boleh menjejaskan fetus dan perkembangan bayi. Malah menurut World Health Organization (WHO),
 atau dalam bahasa malaysia Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kekurangan iodin merupakan insiden yang paling tersebar luas di dunia bagi kerosakan otak, tetapi yang mudah dicegah.
bayi, baby, comel, fakta, menarik, bersalin, air, beranak, bawang putih, tersedak, susu, hamil, iodin, otak, saraf, hamil, mental,

Justeru, pengambilan iodin sepanjang tempoh mengandung merupakan satu keperluan sama ada melalui diet pemakanan atau suplemen tambahan. Selain suplemen iodin, sumber lain yang menyumbang iodin dalam badan ialah ikan, daging, telur, susu, ayam, itik dan rumpai laut.