Tindik di Puting dan kemaluan



Tindik-di-Puting-dan-kemaluan

Assalamualaikum dan selamat petang kepada semua pembaca blog. Topik pada kali ini ditujukan khas kepada mereka yang suka bertindik. Kalau zaman dahulu bertindik akan dibuat di telinga dan di hidung (kaum india). Tetapi pada zaman sekarang, tindik tu dah jadi macam fesyen. Semua tempat yang ada kulit nak ditindik.


Bukan hanya di telinga, menindik badan sudah menjadi hal yang biasa pada masa ni. Walaupun menindik badan relatif aman, tindakan ini sebenarnya boleh menyebabkan komplikasi kesihatan. Ini kesan tindikan di beberapa bahagian tubuh yang sering muncul.


Komplikasi berbeza bergantung pada bahagian badan yang ditindik, bahan yang digunakan, pengalaman pengamal yang menindik, kebersihan alat dan rawatan setelah ditindik.Dalam salah satu kajian mengenai tindik badan, para penyelidik dari Northwestern University mendapati bahawa sekitar 20 peratus dari tindikan menyebabkan jangkitan.


Jangkitan merupakan komplikasi yang paling biasa, diikuti oleh alergi, perdarahan, jaringan parut dan gangguan semasa menjalani prosedur perubatan, seperti ronsen dan USG."Kerana tindikan semakin popular, para petugas penjagaan kesihatan harus makin akrab dengan cara melepas perhiasan dalam situasi kecemasan, serta memahami komplikasi dan risiko kesihatannya," kata penyelidik, Jaimee Holbrook, MD, pakar dermatologi di Northwestern University


Beberapa gangguan yang dialami berdasarkan tempat tindikan adalah:

1. Tindikan di bahagian mulut atau lidah boleh menyebabkan kesulitan bercakap dan makan, pengeluaran air liur yang berlebihan dan gangguan pada gigi.
Tindikan di mulut dan hidung boleh tersedut bahkan masuk ke dalam badan sehingga memerlukan operasi untuk mengambil tindikan.

2. Tindikan di puting dapat mengoyakkan kulit. Gangguan galaktorea atau air susu yang mengalir tiba-tiba dari payudara juga boleh disebabkan oleh menindik puting.Wanita yang sedang hamil atau menyusui dan mempunyai tindik atau ingin ditindik sebaiknya menyedari komplikasi langka yang dapat mempengaruhi dirinya sendiri atau anaknya.

3. Tindik pusat, menindik bahagian tubuh ini sangat memungkinkan terjadinya jangkitan kerana iritasi dari pakaian ketat yang digunakan. Hal ini kerana kulit pusat merupakan bahagian yang sangat sensitif.

4. Tindikan di kelamin boleh menyebabkan kemandulan kerana jangkitan, mengahalangi jalannya air seni, hingga menyebabkan parut.Pada lelaki, priapism atau rasa sakit ketika ereksi boleh terjadi akibat tindikan di kelamin.

5. Tindik alis, menindik bahagian tubuh ini sangat berisiko jika tidak dilakukan di tempat yang tepat. Tindik harus dilakukan pada sudut 40 darjah dari sudut luar mata. Jika tempatnya tidak tepat maka berisiko mengalami kerosakan saraf, kerana bahagian tersebut mengandungi 3 saraf supra orbital besar.

6. Tindik telinga bahagian atas, menindik bahagian telinga tersebut lebih berbahaya kerana terdapat tulang rawan disepanjang tepi telinga. Jika berlaku jangkitan di bahagian tulang rawan tersebut akan lebih sukar untuk diubati dan boleh mencetuskan kecacatan pada telinga.

Banyak kajian yang menyimpulkan bahawa tindik badan boleh dijadikan sebagai penanda buku perilaku yang berbahaya, gejala gangguan psikologi dan ciri keperibadian anti sosial.

Untuk mengelakkan komplikasi, pencegahan adalah kuncinya. Orang yang ingin badannya ditindik sebaiknya mahal riwayat perubatannya disebut dengan lengkap untuk mengetahui keadaan yang boleh menyebabkan komplikasi. Selain itu, memilih penindik badan yang memenuhi syarat juga perlu untuk meminimumkan risiko.



Tindik Puting dan Ibu Menyusui
Pertanyaan umum di antara wanita peminat tindik puting adalah bagaimana tindik puting berpengaruh pada proses menyusui. Tidak ada bukti untuk mengatakan bahwa tindik puting (yang benar) dapat menyebabkan komplikasi saat menyusui. Namun tindik puting ibu dapat melukai bayinya.
Namun demikian, disarankan jika benar-benar ingin melakukan tindik puting, lakukan di tempat ahlinya serta lakukan perawatan yang benar setelahnya. Pengulangan tindik puting dapat menyebabkan kerusakan dan komplikasi pada puting.  Juga disarankan, luka tindik puting harus sembuh sebelum menyusui bagi ibu yang hamil/akan melahirkan.
nipple_piercings-rings-Tindik-di-Puting-dan-kemaluan
Di Amerika. hampir semua ahli tindik professional akan menolak untuk menindik wanita hamil. Alasannya, tindik menyebabkan rasa sakit bahkan stress yang dikhawatirkan akan berpengaruh pada kandungan.
Beberapa komplikasi tercatat telah terjadi pada wanita menyusui yang bertindik puting, karenanya direkomendasikan untuk melepas tindik sebelum menyusui. Komplikasi yang sering terjadi adalah ASI tidak lancar, tersumbatnya ASI, kesulitan bayi dalam menghisap ASI, serta tumpahnya ASI dari mulut bayi karena posisi mulut bayi tidak sempurna menempel di puting payudara ibu.
Kemungkinan terburuk adalah lepasnya tindik dari puting ibu, terhisap bayi dan masuk ke tenggorokan serta terkunci di dalamnya. Kondisi ini tidak mustahil dapat menghilangkan nyawa si bayi. Disamping itu, kondisi mulut, lidah dan langit-langit bayi yang masih sangat lembut dapat terluka karena tindik saat menyusu.

Haa...sekarang korang dah tahu kesan bertindik kepada tempat yang tidak sepatutnya. Kalau boleh jangan la nak di ikutkan gaya menindik seluruh badan. Macam orang gila dah aku tengok..huhu..bubye.. 




Entri menarik lain: