Proses Pembuatan Mutiara Emas Di Filipina


Golden Pearl (36)

Golden Pearl. Pulau Palawan di barat daya Filipina, satu-satunya orang (Jacques Branell) di dunia yang masih hidup, mendedahkan rahsia pengeluaran spesies permata dan mutiara emas yang jarang ditemui. Tempat ini dikelilingi oleh pulau-pulau lain dan dilindungi dari arus kuat. Lokasinya yang strategik, dilindungi daripada pencemaran dari bandar-bandar berdekatan, dan usaha melindungi tiram dari pengaruh luar giat dijalankan agar kesan negatif kepada pertumbuhan mereka dapat dielak. Bot kecil dipacu di antara barisan tali yang menjangkau suatu kawasan luas yang digunakan untuk pengeluaran mutiara emas. 


Lima penyelam akan memakai topeng dan menyelam ke dalam air laut bewarna biru apabila datangnya musim menuai mutiara emas. Mutiara pada habitat semulajadi adalah rapuh, dan ianya dilayan seperti perhiasan diraja. Setiap tiram mengambil masa 5 tahun untuk menghasilkan satu batu permata, dan sedikit pukulan ombak boleh membunuhnya. Tiram akan menghabiskan 2 tahun pertamanya di dalam inkubator, dan kemudian berkembang selama 3 tahun pada kedalaman 15 meter di perairan Laut China Selatan. Ladang mutiara yang dituai adalah seluas 500 km 


Jacques Branell, seorang pengasas dan pengarah syarikat mutiara emas yang wujud sejak tahun 1979 , sangat bimbang tentang perniagaannya. Dia sanggup memeriksa mutiara kesayangannya dari langit, menggunakan helikopter beliau. Tiada terperinci diabaikan. Atas alasan itu, dia sanggup memakai baju merah jambu, memakai topi, keluar berjoging dan berjalan untuk memeriksa ladangnya pada setiap hari. 


Jacques lebih prihatin dengan apa yang terletak di bawah ombak. Aktiviti menangkap ikan menggunakan dinamit dan cyanide masih berleluasa di kalangan nelayan di kepulauan Palawan. Oleh kerana itu, banyak batu karang telah mati, dan kini perkara yang sama mengancam tiram-tiramnya. Pemilik ladang mutiara ini juga sanggup menyediakan motorbot kepada pihak berkuasa tempatan agar mereka rapat boleh memantau nelayan dan untuk melindungi sumber-sumber asli yang berada di sekeliling ladangnya.


"Tumbesaran mutiara adalah proses yang sangat susah," kata Jacques. "Sebarang perubahan dalam suhu dan keadaan air boleh menjejaskan tiram. Apa sahaja yang berubah, akan memberi kesan dan boleh merosakkan kualiti tiramnya. "Untuk 38 tahun, saya telah berada dalam bidang penternakan mutiara, tetapi saya masih belajar, sentiasa mempelajari sesuatu yang baru. Pengeluaran mutiara emas adalah tugas yang sangat mencabar. 


Sebelum meletakkan tiram di laut, nukleus kecil akan diletak di sekitar tiram tersebut. Kemudian, dalam tempoh 3 tahun yang akan datang, para penyelam akan mengambil sel daripada tiram secara berkala, dan memastikan mutiara adalah berbentuk bulat, serta mereka radiograf X-ray untuk memastikan bahawa mutiara berada dalam keadaan sempurna. Tetapi yang paling sukar dalam penanaman tiram mutiara ialah pembiakan Pinctada Maxima. Dia yang mempunyai pengalaman 15 tahun dalam bidang biologi telah bergelut dalam pembiakan spesies tiram yang unik dan jarang ditemui ini. Kini Syarikat Jacques adalah satu-satunya syarikat di dunia yang mempunyai rahsia pengeluaran mutiara emas.


Penyelam kembali ke pantai dengan tuaian pertama daripada ladang tiram. Mereka membawa bakul yang penuh dengan tiram. Walaupun rawatan dan penjagaan rapi telah diberi selama beberapa tahun, tiada siapa yang boleh menjamin kualiti mutiara baik. Beberapa jam kemudian, di studionya, Jacques Brannel mula menilai tuaian mutiara tadi. "Tidak semua mutiara mempunyai warna keemasan, ada yang akan menjadi putih atau champagne. Daripada 700 000 mutiara yang dihasilkan di ladang Jacques, hanya  75% dianggap mutiara berkualiti tinggi.


Syarikat itu mempunyai lebih daripada 100 pekerja Filipina, Jacques membuka 12 kedai-kedai, di mana semua mutiara di ladang yang dihasilkannya akan dijual.
Jacques Brannel, seorang bekas kapten, telah datang ke Filipina selama lebih daripada 30 tahun yang lalu, selepas menjual ladang bagi membayar hutang kepada penanaman mutiara hitam di Polinesia. Tetapi kini dia mengatakan bahawa dia mendapat pengajaran bernilai  untuk kegagalan masa lalu. Jacques mengatakan bahawa dia tidak mengejar kekayaan, kerana dia telah mencapai segala-galanya yang dia mahukan. Rumahnya terletak di daerah berprestij Manila, dan baru-baru ini dan dia membeli sebuah "Flower Island" yang kecil, di mana beliau membina semula bekas resort itu dan menjadikannya rumah kedua mereka. Jack suka Filipina, beliau berkahwin dengan seorang wanita tempatan dan menyatakan impiannya agar mutiara emas beliau akan dapat menjadi simbol kemegahan kepulauan  itu, sama seperti mutiara hitam Tahiti.

Golden Pearl (35)


Golden Pearl (34)


Golden Pearl (33)


Golden Pearl (32)


Golden Pearl (31)


Golden Pearl (30)


Golden Pearl (29)


Golden Pearl (28)


Golden Pearl (27)


Golden Pearl (26)



Golden Pearl (25)


Golden Pearl (24)


Golden Pearl (23)


Golden Pearl (22)


Golden Pearl (21)


Golden Pearl (20)


Golden Pearl (19)


Golden Pearl (18)


Golden Pearl (17)


Golden Pearl (16)


Golden Pearl (15)


Golden Pearl (14)


Golden Pearl (13)


Golden Pearl (12)


Golden Pearl (11)


Golden Pearl (10)


Golden Pearl (9)


Golden Pearl (7)


Golden Pearl (6)


Golden Pearl (5)


Golden Pearl (4)


Golden Pearl (3)


Golden Pearl (2)


Golden Pearl (1)


Golden Pearl (8)