Masalah kencing kotor dan implikasinya pada bayi



Dah beberapa hari tak update blog ni jadi pagi ni saya curi beberapa saat untuk kemaskini. 2 hari lepas kawan saya ada mengadu tentang rasa berdenyut di kawasan ari-air dan saya bertanya kenapa.

Saya sangkakan rakan saya dah mengandung sebab memang beliau plan nak dapatkan seorang lagi baby baru tahun  ni. Bila rakan saya pergi check, rupanya beliau mengalami masalah kencing kotor.

Rupanya kencing kotor juga boleh berlaku walaupun bukan dalam keadaan mengandung. Bagaimana kencing kotor terjadi . Biar saya terangkan sedikit maklumla kalau doktor kata anda sedang mengalaminya tak la anda terpinga-pinga.

Kencing kotor terjadi pada wanita mengandung kerana tekanan yang berlaku pada struktur pundi kencing akibat dari rahim yang membesar.Akibatnya kencing tidak dapat keluar dengan sempurna menyebabkan ia bertakung dan kuman pula senang membiak.



Sesetengah wanita tidak merasa apa-apa jika masalah ini berlaku tetapi sesetengah pula mungkin menghadapu tanda-tanda seperti :
  • Rasa berdenyut atau sakit di kawasan ari-air
  • Kerap membuang air kecil
  • Kencing yang berwarna keruh atau berdarah
  • Rasa sakit setiap kali buang air kecil
  • Tidak boleh menahan diri dari membuang air kecil.
Jadi adakah ia mmeberi kesan pada bayi? Jika kuman telah membiak  dan merebak naik dari pundi kencing ke ginjal atau buah pinggang, jangkitan ini boleh menjadilebih serius. Ia boleh menyebabkan berlakunya komplikasi pada bayi.

Bayi anda mungkin mengalami masalah berat bdan yang kurang atau bayi ringan dan juga bayi yang pramatang ketika di lahirkan.

Rawatannya? Menurut rakan saya doktor memberikan beliau antibiotik dan sekarang belaiu nampaknya dah ceria kembali.

Jadi jika perkara yang sama berlaku kepada anda, rujuklah cepat dengan doktor sebelum ia bertambah serius.



Entri menarik lain: