Assalamualaikum dan selamat pagi semua pembaca setia. Kali ini kami postkan entri tentang gadget pula iaitu tentang Korea Virtual Shopping Store. Artikel ini kami jumpa didalam english website (interestinggadget).
Artikel di bawah ini adalah artikel yang telah kami translatekan dari english ke malaysia menggunakan google translate. Kalau ada yang tersalah translate, sila beritahu kami supaya kami boleh betulkan semula
Cawangan kedai Tesco di Korea Selatan, yang dipanggil Home Plus, telah berkembang menjadi pasar raya kedua terbesar di negara itu selepas E-Mart sejak dilancarkan pada tahun 1999, tetapi menjadi kedai nombor dua adalah tidak mencukupi untuk Tesco. Bagaimana mereka boleh menjadi nombor satu?
Salah satu cara, mereka beri adalah untuk mengembangkan jualan dalam talian (online) mereka dan bukannya menghabiskan wang yang banyak membuka kedai-kedai baru. Seperti Korea Selatan mempunyai lebih daripada 10 juta pengguna telefon pintar dari jumlah penduduk kurang daripada 50 juta, ianya masuk akal untuk melihat membeli-belah secara dalam talian ini sebagai banyak seperti melayari laman web di meja komputer rumah anda.
Sama seperti orang lain, penduduk Korea Selatan sangat sibuk di rumah dan letih selepas seharian bekerja di tempat kerja. Tesco memberitahu bahawa penumpang yang menunggu komuter di stesen kereta api: mereka mempunyai masa terluang di tangan mereka semasa menunggu komuter sampai untuk pergi ke kerja, jadi mereka mungkin mempunyai wang tetapi sedikit masa.
Daripada mengharapkan mereka untuk melihat risalah iklan yang dilabelkan dengan teks-teks kecil dan mengatakan perkara-perkara tidak menarik seperti 'ikan' atau 'peralatan rumah', mereka menampal gambar-gambar produk keluaran atau produk promosi mereka di dinding kaca stesen-stesen keretapi bawah tanah.
Setiap 'rak' memaparkan Kod QR - petak enpat segi yang dipenuhi dengan corak hitam dan putih, menggambarkan produk berkenaan, ianya lebih menarik berbanding dengan kod bar - dan ianya juga yang boleh diimbas oleh telefon bimbit pengguna, jadi pengguna boleh membeli-belah dan memenuhkan bakil mereka dalam masa dalam beberapa minit sebelum kereta api mereka tiba.
Penghantaran dijadual untuk tiba dalam beberapa minit atau jam sahaja, dan bukannya dalam hari, jadi barang yang di beli tadi akan tiba malam itu dan tidak perlu lagi mereka menunggu untuk mengumpul barang mereka.
Kebanyakan pasar raya besar di UK mempunyai telefon mudah alih yang dioptimumkan dengan aplikasi laman web. Ocado iPhone juga telah memenangi beberapa anugerah, tetapi iklan poster dari Home Plus ini telah memberikan cara sebenar untuk menggunakan aplikasi tersebut didalam kehidupan realiti dengan betul di mana mereka berada , bila-bila masa.
Jualan Home Plus yang menggunakan aplikasi ini telah meningkat 130 peratus dalam tempoh tiga bulan, dan bilangan mereka pengguna yang berdaftar juga meningkat sebanyak 76 peratus. Mereka kini berada sebagai nombor satu untuk jualan barangan runcit dalam talian (online shopping) dan jurang antara mereka dan E-Mart telah mengecil. Jika anda lihat ini sebagai suatu lagi kempen pengiklanan atau cara baru untuk membina pasar raya di ruang yang telah sedia wujud, ianya adalah satu pencapaian yang luar biasa.
So, agak-agaknya bila pula pasaraya sebegini nak wujud di Malaysia? Fikir-fikirkan...bubye..oops sebelum tu, kami sertakan juga artikel asal dalam english version.
Artikel asal (english version)
Tesco’s South Korean network of shops, called Home Plus, have grown to become the country’s second-largest supermarket after E-Mart since launching in 1999, but number two is never enough for Tesco. How, they asked themselves, can we become number one?
One way, they reasoned, is to expand their online sales rather than spending a lot of money opening new shops. As South Korea has more than 10 million smartphone users in a population of less than 50 million, it made sense to look at mobile shopping as much as websites for desktops.
Just like everybody else, South Koreans are busy at home and tired after a long day at work so offering the opportunity to shop while doing something else has a lot of value. Tesco settled on commuters waiting for their train: they have time on their hands and the must have jobs, so they’re likely to have money but little time.
Rather than expect them to search through menus labelled with tiny text that says such unattractive things as ‘fish’ or ‘homeware’, they plastered the glass walls of subway stations with pictures of their products, laid out just as they’d be in a traditional shop.
The ‘shelves’ featured QR codes - squares filled with a black and white pattern, unique to the product in question, they’re a more versatile successor to the bar code - which could be scanned by the traveller’s mobile phone, building up a shopping basket in the few minutes before the train arrives. If your train comes before your basket is complete, you can carry on shopping without the pictures and codes if you wish.
Deliveries are arranged to arrive in minutes or hours, rather than days, so the groceries will be in the shopper’s kitchen that night and there is no need to wait in to collect them.
The application was developed with Cheil Worldwide, an advertising and online development group.
To work in the UK, two vital pieces of infrastructure would be required: mobile connectivity on all forms of public transport, including the tube networks in London, Glasgow and other cities, and a fleet of delivery vans set up for fast reactions. At the time of writing, the earliest available slot for a delivery to my address in London is on Wednesday afternoon.
Most of the big supermarkets in the UK have mobile-optimised websites for online shopping and Ocado’s iPhone app has won several awards, but Home Plus’s subway poster shops pushed the idea of mobile shopping into the minds of people who could use it right where they are, right now. Their sales increased 130 per cent in three months, and their number of registered users went up by 76 per cent. They are now number one for online groceries and the gap between them and E-Mart has narrowed offline. Whether you see their virtual stores as a display advertising campaign or a new way of building supermarkets in spaces that already exist, that’s a remarkable achievement.